Волейбол

Передача м'яча зверху двома руками

Застосовуються для прийому подач, передач для нападаючого удару і перебивання через сітку. Розрізняють такі способи передачі: двома руками в опорі, двома руками в стрибку, однією рукою в стрибку, двома руками у падінні і перекатом на спину.

По напрямку (щодо передавального) передачі бувають: вперед, над собою, назад. По довжині: довгі через зону, короткі із зони в зону, укорочені в межах зони. По висоті траєкторії: високі - більше 2м, середні - до 2 м, низькі - до 1 м. Поєднання цих параметрів (довжини і висоти) визначають швидкість польоту м'яча при передачах (повільні, прискорені і швидкісні). Передачі можуть бути спрямовані близько до сітці - до 0,5 м і видалення від сітки більше 0,5 м

У техніку передачі входять: вихідне положення, зустрічний рух рук до м'яча, амортизація і напрямок м'яча - виліт.



Техніка передачі зверху двома руками вперед з опори (рис. 6)

Рис. 6.
- Переміщення до місця зустрічі з м'ячем кроком або бігом, останній крок як стопорящій (1,2,3 фази); або одна стопа попереду, ноги зігнуті в колінах (4,5 - я фази);
- Руки зігнуті в ліктях, лікті злегка розведені (рис 7);

Рис. 7
- Кисті винесені перед обличчям так, щоб великі пальці знаходилися на рівні брів і відведені убік назад. Вказівні і великі пальці обох рук утворюють трикутник. Кисті рук при оптимальній напрузі мають форму овалу (рис. 8)


Рис. 8

- Зустрічне ударний рух за рахунок розгинання рук у ліктьових суглобах вгору, вперед подушечками пальців (рис. 9)


Рис. 9
Техніка передачі зверху двома руками назад в опорному положенні (рис.10)



Рис. 10
- Після переміщення (фаз 1-5) положення стоп паралельно або одна стопа трохи попереду інший;
- Голова відхилена назад (погляд вгору), кисті над головою (фаза 6);
- Положення пальців рук на м'ячі таке ж, що і при подачі вперед (рис. 8, 9);
- В ударному русі випрямляються ноги з одночасним прогибанием в грудній і поперековій частинах тіла (фаза 7);
- Далі руки піднімають, розгинаючи їх назад в ліктьових і плечових суглобах (фаза 7);
Техніка виконання передач у стрибку вперед, назад і методика навчання ідентичні техніці виконання передач з опори, тільки торкання м'яча відбувається у верхній точці стрибка (рис. 11, 12)

Рис. 11

Рис. 12


Методика навчання:

Підготовчі вправи:
Комплекс підготовчих вправ для навчання передачам м'яча двома руками зверху включає: вправи для зміцнення м'язово-зв'язкового апарату кистей і пальців рук; вправи для розвитку відповідних реакцій на звуковий і зорові сигнали; вправи для розвитку швидкості пересування і спритності.


Підвідні вправи:
1. Положення кистей і контакт з м'ячем (рис. 7-9)
2. Дриблінг м'яча в підлогу (рис. 13)

Рис.13
3. Підняти м'яч з підлоги хватом пальців (рис.14)


Рис.14
4. Кинути і зловити м'яч однією рукою (рис. 15)


Рис. 15
5. З одного відскоку піймати м'яч в положенні верхньої подачі над головою (рис.16, 17)

Рис. 16

Рис. 17

6. Без відскоку піймати і швидко виштовхнути м'яч (рис. 18)


Рис.18
7. Без відскоку піймати м'яч, переміщаючись вперед, в сторони, повертаючись вправо, вліво (рис 19, 20)


Рис. 19


Рис. 20
8. Без відскоку піймати м'яч в приседе (рис. 21)


Рис. 21
9. Послідовно виштовхнути м'яч вгору і дати верхню подачу (Рис. 22)


Рис. 22
10. Кинути м'яч вперед, перемістившись вперед піймати м'яч і виштовхнути за спину (мал. 23)


Рис. 23
11. Послідовно пасувати, повертаючись вліво - вправо, переміщаючись вперед (рис 24-26)

Рис. 24



Рис. 25


Рис. 26
12. Кинути м'яч вперед і паснуть зверху в стрибку (рис. 27)


Рис. 27
13. Передача в стіну з одним відскоком, без відскоку (рис. 28, 29)


Рис. 28



Рис. 29
14. У парах один учень накидає м'яч партнеру, той верхній передачею повертає йому м'яч. На початку кидки виконуються точно по певній траєкторії, потім траєкторія і напрям змінюються.
Спеціальні вправи (по техніці). Вправи з техніки ставлять учнів у різні, поступово ускладнюються умови.
1. У парах: один з учнів накидає м'яч іншому, який передає м'яч зверху. Після 8 - 10 передач клас зупиняють
і просять показати верхню передачу. Потім учні міняються місцями. Зібравши хлопців в коло, вчитель вказує на помилки, і ще раз показує верхню передачу в парі з учнем.
Виконуючи верхню передачу м'яча в парі, постаратися, якомога довше утримати м'яч в повітрі.
Питання. По якій траєкторії передавати м'яч партнерові?
Відповідь. Чим вище траєкторія польоту м'яча, тим більше часу у партнера для його прийому.
Під час виконання передач вчитель підходить до кожної пари учнів, дивиться, підказує, виправляє помилки, хвалить, картає
і т. д. По команді або (свистку) вчителі клас припиняє роботу,
і 2-3 пари показують верхню передачу м'яча.
3. Виконати 10 верхніх передач без втрат. Пара, першою виконала завдання, отримує оцінку «відмінно».
4. Гравці з м'ячами тренують верхню передачу над собою. Гравці без м'ячів віджимаються від підлоги (і ті й інші по 10 разів). Потім зміна.
5. Верхня передача м'яча над собою, верхня передача м'яча партнеру.
6. Гравці з м'ячами рухаються по периметру половини волейбольного майданчика, виконуючи верхню передачу над собою. Гравці без м'ячів тренують м'язи черевного преса на гімнастичній стінці і підтягуються на перекладині. Потім зміна.
7. Дівчатка тренують верхню передачу м'яча через сітку, хлопчики на вільному місці в залі. Потім зміна.
8. Передачі над собою на місці, зі зміною висоти
і вихідного положення (від високої стійки до положення сидячи),
під час переміщень і після переміщення ідо зупинки.
9. Вправи біля тренувальної стінки: змінити висоту передачі, збільшити і зменшити відстань від стіни.
10. Поєднання передач в стіну: над собою і поворот кругом;
в стіну, стоячи спиною до неї; знову поворот кругом і передача в стіну.
11. Передача в парах на місці: стоячи обличчям і спиною до партнера, відстань варіюють - від 0,5 м до максимального, на яке здатні учні (варіюють і висоту передач).
12. Те ж, один гравець на місці, інший переміщається, точно повертаючи м'яч передачею партнеру.
13. Вправи у зустрічних колонах так, щоб передачі відбувалися в межах кордонів волейбольного майданчика і напрям передачі відповідало напряму перших і других передач: зони 3-6, 6-2, 6-4; 5-3, 5-2, 5-4; 1 -3, 1-4, 1-2; 3-4, 3-2, 2-4. Те ж, але передачі виконують через сітку; в межах зон нападу, із зони нападу на задню лінію, із задньої лінії на передню, із задньої лінії на задню.
14. У трійках розташування в трикутнику: 3 вони 6-3-4 -, 6-2-3,
6-2-4, 5-3-4, 5-2-3 (4); 1-3-2, 1-4-3 (2), 5-3-2 (передача із зони 3, стоячи спиною) ; 1-3-4 (те ж) і т.п.
Напрямок передач тут відповідає послідовності вказівці зон, в останній зоні займається виконує передачу над собою і посилає м'яч в зону, названу першої, і т. д. З задньої лінії м'яч передають зверху і знизу двома руками.
15. Передачі в опорному положенні і в стрибку на точність в обручі (кільця) на сітці, на стійці; мішені на тренувальній стінці, на майданчику.
16. Ігри, що сприяють удосконаленню навичок передачі: «Естафети біля стіни», «м'яч в повітрі», «Передав - сідай», перемагає команда, яка допустила менше падінь м'яча.
17. Подброс м'яча над собою і передача вперед - назад партнеру (те ж в стрибку).
18. Передача від гравця до гравця з проміжним торканням підлоги (мал. 30)

Рис. 30
19. Передача від гравця до гравця - один пас над собою, передача партнеру (тол ж в стрибку) (рис. 31)


Рис. 31
20. Те ж, але друга передача за спину (те ж в стрибку) (Рис. 32)


Рис. 32
21. Передача від гравця до гравця в сторони (рис. 33)


Рис. 33
22. Передачі сидячи; стоячи на одному коліні (рис. 34, 35)



Рис. 34


Рис. 35

23. Передачі в трійках, четвірках і більше гравців на майданчику
і біля сітки (рис. 36, 37)


Рис. 36


















Рис. 37


Можливі помилки:
- Неточний вихід під м'яч (м'яч не перед особою);
- Великі пальці напрямок вперед;
- Лікті занадто широко розведені або навпаки;
- Кисті рук не утворюють овалу;
Кисті рук зустрічають м'яч майже при випрямлених руках у ліктьових суглобах.